نگهداری و شستشوی لباس عایق برق

فهرست مطالب

هنگامی که در مورد ایمن نگهداشتن کارگران صحبت می‌کنیم، لباس‌های عایق از اهمیت بسیاری برخوردار هستند. این امر به‌ویژه در مورد لباس‌هایی که از افراد در برابر آتش‌سوزی محافظت می‌کنند یا به‌عنوان لباس عایق برق کاربرد دارند، صادق است؛ اما در این میان نکته قابل توجه، نحوه شستن آن‌ها است. تمیز نگهداشتن این لباس‌ها به روش صحیح، به آن‌ها کمک می‌کند تا طول عمر بیشتری داشته و از کاربران به‌درستی محافظت نمایند. به‌طور کلی از لباس‌های عایق محافظ، برای دستیابی به عملکرد مورد نظر استفاده می‌شود. قبل از استفاده لباس‌های محافظ باید مورد بازرسی قرار گیرند تا اطمینان حاصل گردد که این لباس‌ها در شرایط خوب و مناسبی قرار دارند.

نظافت و نگهداری لباس عایق برق

هنگام نظافت به منظور اطمینان از کارایی لباس عایق برق و عدم آسیب رساندن به مواد سطحی لباس، استفاده از ماشین لباسشویی، سفید‌کننده‌ها، اتوکشی و خشکشویی برای تمیز کردن مجاز نخواهد بود؛ چراکه به بافت لباس آسیب می‌رسانند. مواد سطحی و وضعیت ظاهری لباس عایق برق پس از استفاده می‌بایست به‌صورت چشمی بررسی گردند و تمام مواد باقیمانده روی لباس محافظ با آب، صابون خنثی و مواد شوینده پاک شوند.

پاک‌کننده‌ها تنها در صورتی باید مورد استفاده قرار گیرند که محل کار واقعاً کثیف باشد و اطمینان حاصل شود که مواد استفاده شده به سطح آلومینیومی آسیبی نمی‌رسانند. لباس‌های محافظ می‌بایست پیش از نگهداری خشک شوند. در صورت وجود نقاط کوچک سوخته یا خراشیده روی سطح، می‌توان از اسپری آلومینیومی برای ترمیم آن‌ها استفاده کرد. عملیات تمیز کردن نادرست ممکن است بر ویژگی‌های ایمنی تجهیزات تاثیر بگذارد.

مراقبت از انواع لباس های محافظ

مراحل موثر شست‌وشوی لباس‌های عایق برق از اهمیت بالایی برخورد هستند؛ زیرا بر کیفیت و مقاوم بودن لباس‌های کار تاثیر مستقیم دارند. با تاکید بر استفاده از عواملی مانند آب مناسب و مواد شوینده صحیح می‌توان بر طول عمر این لباس‌ها افزود. برای شست‌وشو و مراقبت صحیح از انواع لباس‌ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

لایه هایی از جنس پشم

پشم به‌طور طبیعی دافع خاک است و در بسیاری از موارد نیازی به شستن زیاد آن نیست. قبل از شستن لباس می‌توانید چندین بار از آن استفاده کنید. تنها لباس را در معرض هوای آزاد قرار دهید و بگذارید تا مدتی بین دفعات استفاده استراحت کند. این اقدام به الیاف پشم زمان می‌دهد تا قدرت و کشش طبیعی خود را بازیابند.

لباس های ضد آب

لباس‌های ضدآب و ضدباد دارای غشاء یا پوششی هستند که روی پارچه اضافه می‌شود. این ماده کاملاً ضدآب و ضدباد بوده و قابلیت تنفس خوبی دارد. خشک کردن قطره‌ای لباس شما بدون افزودن گرما ممکن است کیفیت دفع آب را مختل سازد. یک سطح خیس ممکن است باعث شود که لباس سرد و خیس به‌صورت صاف روی پوست شما قرار گیرد، که ممکن است به نظر برسد که پارچه نشتی دارد. از یک عامل ضدآب مجدد استفاده نمایید که برای لباس‌های تنفس‌پذیر مناسب است.

لباس هایی از جنس بافت و سبک

لباس‌هایی که از این نوع پارچه‌ها به تولید می‌رسند، کمتر آب را به خود جذب می‌کنند. با این حال وزن سبکی دارند و سریع خشک می‌شوند. این پارچه اغلب یک بافت سبک و نازک با قدرت پارگی بالا دارد؛ اما ممکن است همچنان به شاخه‌های تیز و… حساس باشد. زمانی که سطح بیرونی آن توسط آب خیس شده، می‌توانید کل لباس یا نواحی در معرض آن را مجدداً ضدآب کنید. از یک عامل ضدآب مجدد استفاده نمایید که برای لباس‌های تنفس‌پذیر مناسب است.

نبایدهای شست و شوی لباس کار

از به‌کارگیری روش‌هایی برای شست‌وشو که ممکن است به کیفیت و دوام لباس‌های کار آسیب برسانند، خودداری کنید. برخی از نبایدها در شست‌وشوی لباس کار به شرح زیر هستند.

  • استفاده از آب بسیار گرم می‌تواند باعث کاهش کیفیت بافت و رنگ لباس شود. برای اکثر لباس‌های کار، از آب معمولی یا آب ولرم استفاده کنید.
  • استفاده از مواد شوینده حاوی مواد سخت یا اسیدی ممکن است بافت لباس را از بین ببرد. بهتر است از مواد شوینده ملایم استفاده نمایید.
  • خشک کردن لباس در دمای بسیار بالا، باعث خراب شدن بافت لباس‌ و جدا شدن الیاف می‌شود.
  • استفاده از نرم‌کننده برای لباس‌های ضدآب می‌تواند این قابلیت لباس را کاهش دهد.
  • برای لباس‌های چرمی استفاده از آب می‌تواند به چرم آسیب برساند. به‌جای آب می‌توانید از شوینده و نرم‌کننده‌های مخصوص چرم استفاده کنید.

چرا باید لباس کار را به صورت مرتب مورد شست و شو قرار داد؟

لباس کار به‌دلیل داشتن دوام بسیار، نیاز به مراقبت بالایی دارند. معمولاً این نوع لباس‌ها برای استفاده در شرایط سخت بسیار مناسب هستند؛ اما به این معنا نیست که در مقابل آسیب‌ها امکان خرابی آن‌ها وجود ندارد. به دلایل مختلفی شستن لباس‌های کار ضروری است که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایمن بودن: هدف اصلی لباس کار ایمن بودن آن است. اگر لباس کار کثیف یا پاره شده باشد، این امکان وجود دارد که ایمنی شما تامین نشود. مراقبت مناسب به حفظ درخشندگی لباس کار با دید بالا کمک می‌کند.
  • تمیزی: شما در طول روز، ساعت‌ها در فضای باز و آزاد مشغول به کار هستید؛ حتی اگر در منزل به انجام فعالیت خود بپردازید، عرقی که به لباس شما چسبیده است باعث ایجاد کثیفی و بوی بد می‌شود. اگر لباستان را مورد شست‌وشو قرار ندهید، میکروب‌ها و باکتری‌ها روی لباس باقی می‌مانند که خارش پوستی را به‌ذنبال خواهند داشت.
  • مقرون‌به‌صرفه بودن: خرید لباس کار یکی از مهم‌ترین اقدامات است. استفاده و خرید لبا‌س‌های بی‌کیفیت می‌تواند به سلامت شما آسیب‌ برساند. پیش از استفاده از لباس کار اطمینان حاصل نمایید که در محلی تمیز قرار داشته تا بتواند عملکرد خوبی را ارائه دهد.

لباس های کار را با دقت بشوئید.

برای شست‌وشوی لباس عایق برق معمولاً می‌توانید از آب سرد استفاده کنید. بهتر است که این لباس‌ها را روی دور کم خشک‌کن و با استفاده از حرارت پایین آب در ماشین لباسشویی بشوئید. برخی از افراد لباس‌های خود را پیش از شست‌وشو و در مدت زمانی معین در آب قرار می‌دهند. این امر برای سایر لباس‌ها مفید است؛ اما نه در مورد لباس کار. در نظر داشته باشید که هرگز لباس‌های کار خود برای مدتی طولانی در آب قرار ندهید. همچنین بهتر است لباس‌های کار را تنها با لباس‌های رنگی نزدیک به آن‌ها بشوئید.

سخن پایانی

نگهداری و شست‌وشوی لباس عایق برق یکی از مهم‌ترین اقدامات است. زمانی که برای شست‌وشوی لباس اقدام می‌کنید، با توجه به جنس لباس عایق برق از استفاده از آب خیلی گرم، مواد شوینده و…‌ که به لباس آسیب می‌رسانند، اجتناب ورزید. استفاده از آب بسیار گرم سبب می‌گردد کیفیت و رنگ لباس کار از بین بروند. بهتر است که از مواد شوینده ملایم استفاده کنید تا از خراب شدن لباس جلوگیری شود. برای خشک کردن آن را در هوای آزاد قرار دهید و از خشک کردن با دمای زیاد خودداری کنید؛ زیرا دمای بالا برای خشک کردن باعث خرابی بافت لباس خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
واتساپ
اینستاگرام
پشتیبانی آنلاین