ایران سیفتی » طناب » طناب های مهار کشتی، لنگر اندازی و پهلو گیری
یک لنگر مهار کننده، می تواند موقعیت کشتی را بدون نیاز به وصل کردن کشتی به ساحل و با استفاده از طناب مهار کننده و تیرک مهار ثابت نگه دارد.
از دیرباز یکی از ابزارهایی که در صنعت بزرگ کشتیرانی استفاده می شد، طناب بود اما امروزه طناب های جدیدی ساخته شده است که کاربرد ان طناب های قدیمی کمتر شده البته این بدین معنا نیست که دیگر ان ها حذف شدند. کاربرد طناب کشتی بسیار گسترده است. به عنوان مثال انواع مختلفی از طناب وجود دارد که برای پهلو گرفتن به اسکله بسته می شود. نوع دیگری نیز وجود دارد که جهت کشیدن وسایل سنگین، جابجایی وسایل بین دو کشتی، رنگ آمیزی، تمیز کردن، بالا پایین رفتن از ارتفاع در داخل و خارج کشتی، امور مخابراتی، برپایی بادبان ها و… استفاده می شود
ملوان ها باید از اطلاعات کاملی از طناب کشتی ها داشته باشند تا بتوانند به صورت صحیح و در مکان های مختلف کشتی استفاده نمایند.
ROPE: به طناب های موجود در کشتی که محیط آن ها بیش تر از 2.54 سانتی متر باشد طناب کشتی ROPE می گویند.
CORD: اگر اندازه طناب از 2.54 سانتی متر کمتر باشد به آن ریسمان یا نخ یا ریسمان چند لا نیز می گویند.
THREAD: به طناب هایی که از ریسمان نازک تری ساخته شده باشند و بسیار نرم و انعطاف پذیر باشند طناب کشتیرانی THREAD می گویند همچنین به آن ها نخ یا نخ دولا نیز می گویند.
طناب های مورد استفاده در کشتی باید مقاوم و به صورت بافته شده باشند. یکی از موارد استفاده از طناب کشتیرانی در مهار اندازی است به این صورت که کشتی به وسیله طناب کشتی تیرک مهار کنار اسکله متصل می گردد. کشتی ها می توانند از طناب های فولادی برای مهار اندازی استفاده کنند اما استفاده و نگهداری از طناب فولادی بسیار مشکل می باشد. طناب های فولادی که در عقب کشتی استفاده می شوند به خاطر نزدیکی به پره های آن ریسک ایمنی بالا تری دارند. این طناب ها از جنس ابریشم مصنوعی بسیار سبک اند و در آب غرق نمی شوند همچنین در 2 نوع سه و هشت رشته ای تولید می شوند.
سابقه استفاده از طناب کشتی به چند هزار سال قبل باز می گردد. در گذشته، طناب ها از جنس گیاهی و حیوانی تولید می شدند که با پیشرفت علم ساخت طناب کشتی نیز دستخوش تغییر شد.
لنگر اندازی / بکسل/ماهیگیری صنعتی/استخر پرورش ماهی: (LUPP HIGH TENACITY SQUARE)
جنس: 100% پلی پروپیلن با تکنولوژی بالا / الیاف تک رشته ای
ساختار: 8 رشته خواص نقطه ذوب: 170ºC
چگالی: 0,91 kg/dm³
ازدیاد طول در نقطه شکستن: 25% با مقاومت بالا مقاومت خوب در برابر سایش – شناور روی آب تابیدن آسان – ساختار کاملا متعادل اصطکاک بهتر و قدرت 25-30% بیشتر از طناب های پلی پروپلین معمولی
استاندارد: EN ISO 10572 طول: کلاف200-220 متر
جنس: 100% پلی پروپیلن با تکنولوژی بالا / الیاف تک رشته ای
ساختار: 8 رشته خواص نقطه ذوب: 170ºC
چگالی: 0,91 kg/dm³
ازدیاد طول در نقطه شکستن: 25% با مقاومت بالا مقاومت خوب در برابر سایش – شناور روی آب تابیدن آسان – ساختار کاملا متعادل اصطکاک بهتر و قدرت 25-30% بیشتر از طناب های پلی پروپلین معمولی
استاندارد: EN ISO 10572 طول: کلاف200-220 متر
مهار کشتی / طناب تکیه گاه اسکله / بکسل : (LUPES STANDARD)
جنس الیاف پلی استر با مقاومت بالا
ساختار مغزی: 24 رشته گیس بافت
لایه خارجی: 32 رشته گیس بافت
خواص دمای ذوب: 265ºC چگالی: 1,38 kg/dm³
ازدیاد طول در نقطه شکستن: 12% با مقاومت بالا قدرت بالا – مقاومت خوب در برابر سایش کشسانی پایین – تابیدن آسان
استاندارد: EN ISO 10547
طول: کلاف یا قرقره 100 / 200 / 220متر
جنس الیاف پلی استر با مقاومت بالا
ساختار مغزی: 24 رشته گیس بافت
لایه خارجی: 32 رشته گیس بافت
خواص دمای ذوب: 265ºC چگالی: 1,38 kg/dm³
ازدیاد طول در نقطه شکستن: 12% با مقاومت بالا قدرت بالا – مقاومت خوب در برابر سایش کشسانی پایین – تابیدن آسان
استاندارد: EN ISO 10547
طول: کلاف یا قرقره 100 / 200 / 220متر
اگر بخواهیم طناب کشتیرانی را به لحاظ جنس تقسیم بندی کنیم می توانیم آن ها را در 4 دسته کلی دسته بندی کنیم:
الیاف طبیعی: نوعی طناب است که از الیاف گیاهی ساخته می شود. بعضی از درخت ها دارای برگ هایی هستند که از آن ها می توان انواع مختلف طناب های گیاهی را تولید نمود. برای مثال طناب های پنبه ای و کنفی از این نوع هستند.
الیاف مصنوعی: این طناب های کشتی از مواد شیمیایی ساخته شده اند و برای کشتی هایی با اندازه بزرگ کاربرد دارند. این طناب ها در مقایسه با طناب هایی که از الیاف گیاهی ساخته شده اند استحکام، انعطاف پذیری و سبکی بیشتری دارند. جنس این طناب ها از نوع پلی استر، پلی تن و پلی پروپیلین می باشد.
طناب های سیمی گالوانیزه: این طناب ها از تارهای سیمی بهم بافته شده اند و در ساخت دریک، جرثقیل و… کاربرد دارند.
طناب ترکیبی از سیم و الیاف: برای انجام بضی از کارها طناب کشتی باید از هر دو نوع گیاهی، مصنوعی یا فلزی ساخته شده باشند. این طناب ها در کشتی های ماهیگیری و کابل کش مورد استفاده قرار می گیرند.
مهار کشتی / طناب تکیه گاه اسکله / بکسل : (LUPA STANDARD)
جنس مغزی: الیاف پلی آمید با مقاومت بالا
لایه خارجی: الیاف پلی آمید با مقاومت بالا
ساختار مغزی: 12-16 گیس بافت لایه خارجی: 16-24 گیس بافت
خواص نقطه ذوب: 265ºC
چگالی: 1,14 kg/dm³ مقاومت بالا و مقاومت خیلی خوب در برابر سایش کشسانی پایین – تابیدن آسان
استاندارد: EN ISO 14685
طول: قرقره نارنجی 100 / 200 / 220 m
جنس مغزی: الیاف پلی آمید با مقاومت بالا
لایه خارجی: الیاف پلی آمید با مقاومت بالا
ساختار مغزی: 12-16 گیس بافت لایه خارجی: 16-24 گیس بافت
خواص نقطه ذوب: 265ºC
چگالی: 1,14 kg/dm³ مقاومت بالا و مقاومت خیلی خوب در برابر سایش کشسانی پایین – تابیدن آسان
استاندارد: EN ISO 14685
طول: قرقره نارنجی 100 / 200 / 220 m
مهار کشتی / طناب تکیه گاه اسکله / بکسل : (LUPES TWIST)
جنس مغزی: الیاف پلی آمید با مقاومت بالا
لایه خارجی: الیاف پلی آمید با مقاومت بالا
ساختار مغزی: 12-16 گیس بافت لایه خارجی: 16-24 گیس بافت
خواص نقطه ذوب: 265ºC
چگالی: 1,14 kg/dm³ مقاومت بالا و مقاومت خیلی خوب در برابر سایش کشسانی پایین – تابیدن آسان
استاندارد: EN ISO 14685
طول: قرقره نارنجی 100 / 200 / 220 m
جنس مغزی: الیاف پلی آمید با مقاومت بالا
لایه خارجی: الیاف پلی آمید با مقاومت بالا
ساختار مغزی: 12-16 گیس بافت لایه خارجی: 16-24 گیس بافت
خواص نقطه ذوب: 265ºC
چگالی: 1,14 kg/dm³ مقاومت بالا و مقاومت خیلی خوب در برابر سایش کشسانی پایین – تابیدن آسان
استاندارد: EN ISO 14685
طول: قرقره نارنجی 100 / 200 / 220 m
طناب های راست گرد: در طناب های راست گرد رشته ها نسبت به مغز طناب از چپ به راست بافته شده اند. این نوع طناب های کشتی طوری بهم بافته شده اند که می توان حرف Z را در آن ها مشاهده کرد.
طناب های چپ گرد: در این طناب ها رشته ها از راست به چپ به دور مغز طناب بافته شده اند. این طناب ها نیز به گونه ای بافته شده اند که حرف S را تداعی می کنند.
مهار کشتی / طناب تکیه گاه اسکله / بکسل : (LUPA TWIST)
جنس: الیاف پلی آمید با مقاومت بالا
ساختار : 3 رشته تابیده به شکل Z خواص
چگالی: 1,14 kg/dm³ مقاومت عالی در برابر سایش اتصال (پیوند) خیلی آسان – دوام عالی – قدرت بالا
استاندارد: EN ISO 1140
طول: قرقره چوبی 100 / 183 / 200 / 220 m
جنس: الیاف پلی آمید با مقاومت بالا
ساختار : 3 رشته تابیده به شکل Z خواص
چگالی: 1,14 kg/dm³ مقاومت عالی در برابر سایش اتصال (پیوند) خیلی آسان – دوام عالی – قدرت بالا
استاندارد: EN ISO 1140
طول: قرقره چوبی 100 / 183 / 200 / 220 m
مهار کشتی / بکسل : (LUPP TWIST)
جنس:الیاف پلی پروپلین با مقاومت بالا
ساختار :3 رشته تابیده به شکل Z خواص
چگالی: 0,91 kg/dm³ مقاومت خوب در برابر سایش – اتصال (پیوند) خیلی آسان – شناور روی آب
استاندارد: EN ISO 1346
طول: قرقره چوبی 100 / 183 / 200 / 220
جنس:الیاف پلی پروپلین با مقاومت بالا
ساختار :3 رشته تابیده به شکل Z خواص
چگالی: 0,91 kg/dm³ مقاومت خوب در برابر سایش – اتصال (پیوند) خیلی آسان – شناور روی آب
استاندارد: EN ISO 1346
طول: قرقره چوبی 100 / 183 / 200 / 220
طناب تکیه گاه اسکله / بکسل : (LUPES SQUARE)
جنس: الیاف پلی استر با مقاومت بالا
ساختار: 8رشته خواص
چگالی: 1,38 kg/dm³ مقاومت عالی در برابر سایش – اتصال (پیوند) خیلی آسان – دوام عالی – قدرت بالا
استاندارد: EN ISO 1141
طول: قرقره نارنجی 100 / 183 / 200 / 220 m
جنس: الیاف پلی استر با مقاومت بالا
ساختار: 8رشته خواص
چگالی: 1,38 kg/dm³ مقاومت عالی در برابر سایش – اتصال (پیوند) خیلی آسان – دوام عالی – قدرت بالا
استاندارد: EN ISO 1141
طول: قرقره نارنجی 100 / 183 / 200 / 220 m
طناب تکیه گاه اسکله / بکسل : (LUPA SQUARE)
جنس: الیاف پلی آمید با مقاومت بالا
ساختار: 8 رشته خواص
چگالی: 1,14 kg/dm³ مقاومت عالی در برابر سایش، اتصال (پیوند) خیلی آسان، دوام عالی، قدرت بالا
استاندارد: EN ISO 1140
طول: قرقره نارنجی 100 / 183 / 200 / 220 m
جنس: الیاف پلی آمید با مقاومت بالا
ساختار: 8 رشته خواص
چگالی: 1,14 kg/dm³ مقاومت عالی در برابر سایش، اتصال (پیوند) خیلی آسان، دوام عالی، قدرت بالا
استاندارد: EN ISO 1140
طول: قرقره نارنجی 100 / 183 / 200 / 220 m
بکسل : (LUPP SQUARE)
جنس: الیاف پلی پروپیلن با مقاومت بالا
ساختار: 8 رشته خواص
چگالی: 0,91 kg/dm³ مقاومت خوب در برابر سایش، اتصال (پیوند) خیلی آسان، شناوری روی آب
استاندارد: EN ISO 1346
طول: قرقره نارنجی 100 / 183 / 200 / 220 m
جنس: الیاف پلی پروپیلن با مقاومت بالا
ساختار: 8 رشته خواص
چگالی: 0,91 kg/dm³ مقاومت خوب در برابر سایش، اتصال (پیوند) خیلی آسان، شناوری روی آب
استاندارد: EN ISO 1346
طول: قرقره نارنجی 100 / 183 / 200 / 220 m
بکسل : ( TANKER SQUARE ROPE 25-75)
جنس مغزی: 100% الیاف پلی پروپیلن با مقاومت بالا
لایه خارجی: 25% الیاف پلی استر با مقاومت بالا و 75% الیاف پلی پروپیلن با مقاومت بالا
ساختار: 8 رشته
خواص نقطه ذوب: 260ºC
چگالی: 0,99 kg/dm³
مقدار کشیدگی در نقطه پارگی: 10% طول،، مقاومت خوب در برابر سایش، اتصال (پیوند) خیلی آسان، شناوری روی آب، دوام عالی و قدرت بالا
طول: کلاف 200 / 220 m
جنس مغزی: 100% الیاف پلی پروپیلن با مقاومت بالا
لایه خارجی: 25% الیاف پلی استر با مقاومت بالا و 75% الیاف پلی پروپیلن با مقاومت بالا
ساختار: 8 رشته
خواص نقطه ذوب: 260ºC
چگالی: 0,99 kg/dm³
مقدار کشیدگی در نقطه پارگی: 10% طول،، مقاومت خوب در برابر سایش، اتصال (پیوند) خیلی آسان، شناوری روی آب، دوام عالی و قدرت بالا
طول: کلاف 200 / 220 m
بکسل : ( TANKER SQUARE ROPE 40-60)
جنس مغزی: 100% الیاف پلی پروپیلن با مقاومت بالا
لایه خارجی: 50% الیاف پلی استر با مقاومت بالا و 50% الیاف پلی پروپیلن با مقاومت بالا
ساختار: 8 رشته
خواص نقطه ذوب: 260ºC
چگالی: 1,01 kg/dm³
مقدار کشیدگی در نقطه پارگی: 10% طول، مقاومت خوب در برابر سایش، اتصال (پیوند) خیلی آسان – شناوری روی آب، دوام عالی و قدرت بالا
طول: کلاف 200 / 220 m
جنس مغزی: 100% الیاف پلی پروپیلن با مقاومت بالا
لایه خارجی: 50% الیاف پلی استر با مقاومت بالا و 50% الیاف پلی پروپیلن با مقاومت بالا
ساختار: 8 رشته
خواص نقطه ذوب: 260ºC
چگالی: 1,01 kg/dm³
مقدار کشیدگی در نقطه پارگی: 10% طول، مقاومت خوب در برابر سایش، اتصال (پیوند) خیلی آسان – شناوری روی آب، دوام عالی و قدرت بالا
طول: کلاف 200 / 220 m
بکسل : ( TANKER SQUARE ROPE 50-50)
جنس مغزی: 100% الیاف پلی پروپیلن با مقاومت بالا
لایه خارجی: 50% الیاف پلی استر با مقاومت بالا و 50% الیاف پلی پروپیلن با مقاومت بالا
ساختار: 8 رشته
خواص نقطه ذوب: 260ºC
چگالی: 1,01 kg/dm³
مقدار کشیدگی در نقطه پارگی: 10% طول، مقاومت خوب در برابر سایش، اتصال (پیوند) خیلی آسان – شناوری روی آب، دوام عالی و قدرت بالا طول: کلاف 200 / 220 m
جنس مغزی: 100% الیاف پلی پروپیلن با مقاومت بالا
لایه خارجی: 50% الیاف پلی استر با مقاومت بالا و 50% الیاف پلی پروپیلن با مقاومت بالا
ساختار: 8 رشته
خواص نقطه ذوب: 260ºC
چگالی: 1,01 kg/dm³
مقدار کشیدگی در نقطه پارگی: 10% طول، مقاومت خوب در برابر سایش، اتصال (پیوند) خیلی آسان – شناوری روی آب، دوام عالی و قدرت بالا طول: کلاف 200 / 220 m
بکسل : (TANKER 12&24 STRAND ROPE 25-75)
جنس مغزی: 100% الیاف پلی پروپیلن با مقاومت بالا
لایه خارجی: 50% الیاف پلی استر با مقاومت بالا و 50% الیاف پلی پروپیلن با مقاومت بالا
ساختار: 8 رشته
خواص نقطه ذوب: 260ºC
چگالی: 1,01 kg/dm³
مقدار کشیدگی در نقطه پارگی: 10% طول، مقاومت خوب در برابر سایش، اتصال (پیوند) خیلی آسان – شناوری روی آب، دوام عالی و قدرت بالا
طول: کلاف 200 / 220 m
جنس مغزی: 100% الیاف پلی پروپیلن با مقاومت بالا
لایه خارجی: 50% الیاف پلی استر با مقاومت بالا و 50% الیاف پلی پروپیلن با مقاومت بالا
ساختار: 8 رشته
خواص نقطه ذوب: 260ºC
چگالی: 1,01 kg/dm³
مقدار کشیدگی در نقطه پارگی: 10% طول، مقاومت خوب در برابر سایش، اتصال (پیوند) خیلی آسان – شناوری روی آب، دوام عالی و قدرت بالا
طول: کلاف 200 / 220 m
طناب ها از نظر قیمت، وزن و … ارزش زیادی دارند لذا باید در نگهداری آن کوشا باشید که ما در این قسمت .
بکسل : (TANKER 12&24 STRAND ROPE 50-50)
جنس مغزی: 100% الیاف پلی پروپیلن با مقاومت بالا
لایه خارجی: 50% الیاف پلی استر با مقاومت بالا و 50% الیاف پلی پروپیلن با مقاومت بالا
ساختار: 12/24 رشته
خواص نقطه ذوب: 260ºC
چگالی: 1,10 kg/dm³
مقدار کشیدگی در نقطه پارگی: 10% طول، مقاومت خوب در برابر سایش، اتصال (پیوند) خیلی آسان – شناوری روی آب، دوام عالی و قدرت بالا
طول: کلاف 200 / 220 m
جنس مغزی: 100% الیاف پلی پروپیلن با مقاومت بالا
لایه خارجی: 50% الیاف پلی استر با مقاومت بالا و 50% الیاف پلی پروپیلن با مقاومت بالا
ساختار: 12/24 رشته
خواص نقطه ذوب: 260ºC
چگالی: 1,10 kg/dm³
مقدار کشیدگی در نقطه پارگی: 10% طول، مقاومت خوب در برابر سایش، اتصال (پیوند) خیلی آسان – شناوری روی آب، دوام عالی و قدرت بالا
طول: کلاف 200 / 220 m
درست است که پیشرفت تکنولوژی باعث کم رنگ شدن نقش طناب کشتی شده است اما هنوز هم در کشتی رانان برای مهار بسته های داخل کشتی و یا در هنگام پهلو گرفتن از این طناب ها استفاده می کنند. از دیگر کاربرد های طناب کشتی می توان به جابجایی و نقل و انتقال وسایل، رنگ آمیزی، تمیزکاری و …. اشاره کرد.
اگر بخواهیم طناب های کشتی رت بر اساس الیافی از آن ها ساخته می شوند تقسیم بندی کنیم باید بگوییم که همه این طناب ها را می توان در 4 دسته کلی: 1- الیاف مصنوعی، 2- الیاف طبیعی، 3- ترکیبی از سیم و الیاف و 4 – طناب های سیمی گالوانیزه تقسیم بندی کنیم.
اگر بخواهیم طناب های کشتی را بر اساس بافت آن ها تقسیم بندی کنیم می توانیم آن ها را به 2 دسته کلی طناب های راست گرد و طناب های چپ گرد تقسیم کنیم. در طناب های راست گرد رشته ها از چپ به دور مغز طناب بافته شده اند و در طناب های چپ گرد رشته ها از راست به دور طناب تنیده می شوند.