دستکش عایق برق

عوامل تاثیرگذار در مقاومت دستکش عایق برق

فهرست مطالب

کسانی که در شغل‌های مرتبط با برق سر و کار دارند، باید از تجهیزات ایمنی کار با برق استفاده کنند تا از آسیب‌های احتمالی مانند برق گرفتگی برای‌شان اتفاق نیوفتد. از جمله تجهیزات مهم این کارها می‌توان به دستکش ایمنی عایق برق اشاره کرد. در عصر حاضر که مردم از برق استفاده بسیاری دارند، به کارگیری دستکش ایمنی به عنوان یک ابزار حفاظتی، نقش بسیار مهمی در جلوگیری از برق گرفتگی و محافظت از دستان ایفا می‌کند.

دستکش ایمنی عایق برق

در زمان فعالیت روی تجهیزات الکتریکی، استفاده از تجهیزات ایمنی کار با برق برای محافظت از کاربران در برابر آسیب شدیدی یا مرگ امری حیاتی است. دستکش‌های ایمنی عایق برق یکی از اساسی‌ترین انواع تجهیزات حفاظت شخصی در کار با تجهیزات برقی هستند، چرا که در جلوگیری از آسیب‌های ناشی از شوک الکتریسیته در زمان فعالیت کمک می‌کنند. دستکش عایق برق در دو نوع مختلف وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  • دستکش نوع اول: از مواد طبیعی تولید شده‌اند و هیچ مقاومتی در برابر ازن و مواد شیمیایی نخواهند داشت.
  • دستکش نوع دوم: این‌ نوع دستکش به عنوان رایج‌ترین دستکش‌های ایمنی عایق برق هستند. در آن‌ها از مواد مصنوعی استفاده شده است، در نتیجه در مقابل مواد شیمیایی از خود مقاومت نشان می‌دهند. عوامل موثر در مقاومت دستکش های عایق برق سازه‌های مختلفی در مقاوم بودن دستکش ایمنی عایق برق تاثیر‌گذار هستند که هر کدام از آن‌ها در دستکش‌های مختلفی به کار رفته‌اند و باعث بادوام شدن این ابزار در مقابل برق شده‌اند. عوامل اثر بخش شامل موارد زیر است:

ضخامت دستکش ایمنی

ضخامت دستکش ایمنی در کار با برق از اهمیت بسیاری برخودار است، به‌طوری که هرچه میزان ضخیم بودن آن بیشتر باشد، عایق بندی قوی‌تری در مقابل برق دارد. به عنوان مثال دستکش‌های ایمنی با ضخامت 0.5‌ میلی‌متر برای جریان‌های قوی با ولتاژ 500 ولت مناسب بوده و دستکش‌های عایق برق با ضخامت 4 میلی‌متر برای جریان‌های با ولتاژ 36000 طراحی شده‌اند. البته علاوه‌بر ضخامت باید به عواملی مانند حفاظت، انعطاف پذیری و چالاکی دستکش ایمنی توجه کرد.

دستکش عایق برق

جنس دستکش ایمنی عایق برق

انتخاب جنس مناسب، اطمینان دهنده کارایی و طول عمر سودمند این دستکش حفاظتی خواهد بود. مواد اولیه‌ رایج در ساخت دستکش‌های عایق شامل لاتکس طبیعی، انعطاف‌پذیری و راحتی بالایی را برای دست افراد به ارمغان می‌آورند. با این حال، مقاومت آن در مقابل مواد شیمیایی و ازن دچار یکسری محدودیت‌هایی است و به مرور زمان خاصیت عایقی کاهش می‌یابد. پلی ‌وینیل کلراید (PVC) به‌‌دلیل مقاومت و دوام بالا در برابر مواد شیمیایی، اسیدها و ازن، برای محیط‌های صنعتی و کار با مواد شیمیایی بسیار انتخاب مناسبی است. نیتریل ترکیبی از خواص لاتکس و PVC را ارائه می‌دهد. بوتیل عایق الکتریکی قوی با دوام بالا در مقابل حرارت ، گرما و مواد شیمیایی است. از این نوع دستکش‌ها برای جریان الکتریکی با شدت بالا به کار گرفته می‌شود.

تمیز نگه داشتن دستکش ایمنی

برای این که دستکش شما همچنان مقاومت بالایی داشته باشد و دارای طول عمر زیاد باشد، بهترین راه حل تمیز کردن این ابزار است. دو جفت دستکش را روی هم قرار داده و داخل یک کیسه مخصوص بگذارید تا در برابر مواد شیمیایی، تابش نور خورشید و اجسام تیز مورد آسیب قرار نگیرد. سایر عوامل کلیدی دستکش‌های عایق برق شامل کلاس، ولتاژ، طبقه بندی و استانداردها، رنگ محصول و سایز محسوب می‌شوند که می‌تواند میزان مقاومت محصول را تغییر دهند. دستکش‌های ایمنی عایق برق باید با توجه به کلاس آن‌ها انتخاب شوند که مطابق با سطح ولتاژ مورد استفاده قرار بگیرند. پس در انتخاب دستکش مناسب باید به تمامی این عوامل توجه کافی را داشته باشید.

دستکش ایمنی برق در چه زمینه هایی کاربرد دارد؟

کاربرد آن شامل به کارگیری در هر محیط کاری که یک کاربر امکان دارد با تجهیزات الکتریکی برق مواجه شود و از آن برای راحتی کار و حفظ سلامتی خود استفاده کند. تکنسین‌های تعمیر و نگهداری و برق‌ کارها گاهی اوقات به دستکش‌های لاستیکی برقی نیاز دارند، به‌ ویژه زمان فعالیت در هر یک از زمینه‌های زیر:

  • خدمات عمومی
  • گاز و نفت
  • کارهای حمل و نقل
  • خودرو
  • تعمیر و نگهداری برق
  • نصب و تعمیر آسانسور
  • خدمات میدانی

البته این دستکش ایمنی عایق برق در حرفه و زمینه‌های دیگری هم کاربرد دارد، اما بیش‌ترین مقدار استفاده از دستکش در این زمینه‌های ذکر شده است. در صورتی که فرد از دستکش استفاده نکند یا از کاربرد آن اطلاعی نداشته باشد، ممکن است جان خود یا خیلی دیگر از افراد را به خطر بیاندازد.

فواید استفاده از دستکش ایمنی برق

بسیاری از افراد شناختی از این ابزار کاربردی ندارند؛ زیرا باور دارند در فعالیت حرفه آن‌ها اختلال ایجاد می‌کند. با آموزش دقیق در این زمینه، توسط مهندسان خبره تمامی افراد نه تنها از این دستکش استفاده کرده، بلکه با مزایای آن آشنا می‌شوند. این مزیت‌های تاثیرگذار شامل موارد زیر است:

دستکش عایق برق

  • دستکش عایق برق، به شما این امکان را می‌دهد تا در معرض خطرات برق قرار نگیرید و بدون ترس و نگرانی به فعالیت خود ادامه دهید.
  • با استفاده از دستکش ایمنی، کار با برق برای‌تان راحت شده و از یک‌سری خطرات احتمالی به دور هستید.
  • با استفاده از دستکش عایق برق با خیالی آسوده می‌توانید تجهیزات الکتریکی و برقی را لمس کرده و آن‌ها را تعمیر کنید.
  • با دانستن این فواید اکثر افراد به استفاده از دستکش ایمنی عایق برق اشتیاق نشان می‌دهند و از جان و سلامت خود محافظت می‌کنند.

کلام آخر

در دنیای مدرن، ایمنی حرف اول را بازگو می‌کند. در کار با برق که خطر و دشواری‌های بسیاری را به همراه دارد، استفاده از تجهیزات ایمنی کار با برق، علی الخصوص دستکش ایمنی عایق برق، امری حیاتی و الزامی است. انتخاب دستکش عایق مناسب با توجه به نوع کار، میزان ولتاژ برق و شرایط محل کار می‌تواند جان و سلامت شما را حفظ کند. در هنگام خرید دستکش عایق برق به ‌دنبال برندهای معتبر و مطرح شده باشید و از کیفیت و مرغوب بودن آن محصول اطمینان حاصل نمایید. علاوه‌بر این‌ موارد به تاریخ انقضا و گواهی‌های استاندارد دستکش توجه لازم را داشته باشید. استفاده صحیح از دستکش عایق و نگهداری مناسب از آن، عمر این محصول را افزایش داده و از بروز خطرات پیشگیری می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
واتساپ
اینستاگرام
پشتیبانی آنلاین