کفش ایمنی

معرفی چند نمونه کفش ایمنی مناسب برای مشاغل مختلف

فهرست مطالب

انواع حوادث به صورت احتمالی در محیط کاری رخ می‌دهد. بنابراین بهترین راه برای محافظت از پا استفاده از کفش ایمنی مناسب، با فعالیت شغلی‌تان است. با به کارگیری این نوع کفش، خطرات را تا حد امکان کاهش داده و مراقب سلامتی خود هستید. البته این را هم مد نظر داشته باشید که مهندسان خبره محل کاری شما باید یکسری آموزش‌ها برای پیشگیری و کنترل حوادث را یاد می‌دهند.

در صورتی که این آموزش‌ها به کلیه کارکنان یاد ندادند، شما می‌توانید از تجهیزات حفاظت فردی، علی الخصوص از کفش ایمنی استفاده کنید.

چگونه کفش ایمنی مناسب با شغل خود را انتخاب کنیم؟

کفش شما باید برحسب محل کار شما انتخاب شود، به عنوان مثال اگر در محیطی فعالیت دارید که امکان دارد در معرض سقوط ابزار یا برخورد به اشیا تیز و برنده باشید، استفاده از پوتین برای رفع این خطرات پیشنهاد می‌شود.

البته در کنار کارایی این مدل کفش‌ها باید به ظاهر و طراحی آن هم توجه کافی را داشته باشید؛ زیرا علاوه‌بر مقاومت در مقابل ضربه و فشار، حس راحتی پا، ظاهر کفش ایمنی نیز بسیار اهمیت دارد.

کفش ایمنی متناسب با حرفه جوشکاری

کسانی که به‌طور معمول در شغل جوشکاری مشغول به فعالیت هستند، در خطر برق گرفتگی و سوختگی قرار می‌گیرند. این افراد باید از کفش عایق برق استفاده کرده تا در معرض این آسیب‌ها قرار نگیرند.

همچنین باید از خاصیت ضد اشتعال و نفوذ ناپذیری برخوردار باشند. کفش پرو، پوتین رینو و کفش ریما از جمله کفش‌های ایمنی هستند که از نظر جریان الکتریسیته نارسانا بوده و احتمال برق گرفتگی درآن‌ها بسیار کم است.

کفش ایمنی مناسب با حرفه جوشکاری

کفش مناسب با مشاغل مربوط به آزمایشگاه ها

خطرات پنهانی که کارکنان آزمایشگاه‌ها را تهدید می‌کند، شامل مواد شیمیایی، اسید و مواد خورنده و میکرو ارگانیسم‌های آسیب‌زا هستند. هر کدام از این‌ موارد می‌توانند به نوبه خود صدمه‌های جبران ناپذیری وارد کنند. بنابراین باید از کفشی استفاده کنید که در برابر این مواد و از همه مهم‌تر مواد منفجره مقاوم باشد. در صورتی که با مواد منفجره کار می‌کنید از پوشیدن جوراب‌های ابریشمی، پشمی و نایلونی جداٌ خود داری نمایید.

کفش ایمنی مخصوص ساختمان سازی

کسانی که در این محیط مشغول به کار هستند، از حوادثی مانند سقوط ابزار، اجسام تیز و بران و از همه آسیب‌پذیرتر برق گرفتگی قرار دارند. در نتیجه علاوه‌بر کفش ایمنی مناسب باید از تجهیزات حفاظت فردی دیگر استفاده کرده تا سلامتی آن‌ها به خطر نیوفتد. این نوع از کفش‌ها باید دارای کف بسیار محکم، عاج‌های ضد اصطکاک، خاصیت ضد آب بودن، مقاوم در مقابل اشیا برنده و…باشند. استفاده ازکفش ایمنی لونا با سر پنجه فولادی و کفش ایمنی نووا با سر پنجه کامپوزیت به شما کمک می‌کنند تا بدون ترس از صدمه دیدن به فعالیت خود ادامه دهید.

کفش ایمنی مخصوص ساختمان سازی

کفش ایمنی آتش نشانی

علاوه‌بر اطفاء حریق، آتش نشان‌ها در سوانح، برق گرفتگی و حوادث گوناگون فعالیت دارند. بدون تردید کفش آتش‌نشانی باید دارای ساق بلند باشد. همچنین حالت چکمه‌ای این کفش‌ها به آن‌ها کمک می‌کند که در عملیات‌های زیر زمینی که سطح آب بالا‌تر از ساق پا است، به راحتی انجام دهند. کفش‌های آتش نشانی باید خاصیت ضد اشتعال داشته باشند تا در مواجه با آتش، دچار آسیب‌های سوختگی نشوند. این نوع کفش‌ها باید نارسانا باشند تا در عملیات‌ها از خطرات جریان‌های الکتریکی بدون هیچ گونه صدمه روند کاری خود را به اتمام برسانند. از دیگر خصوصیت‌های کفش آتش‌نشانی استاندارد می‌توانیم به استحکام بالا اشاره کنیم این ویژگی، آن‌ها را در مدت انجام عملیات از اجسام تیز در سراسر محیط حادثه ایمن نگه می‌دارند.

کفش ایمنی آتش نشانی

کفش متناسب با فعالیت برق کاری

برق کاران به‌طور پیوسته با جریانات قوی و ضعیف برق سر و کار دارند. برق کاران برای محفاظت خود در برابر جریانات الکتریسیته از کفش‌های نارسانا برق استفاده می‌کنند. وجود کفش‌ ایمنی ضد الکترسیته و نارسانا می‌تواند صدمه‌های ناشی از برق گرفتگی را تا حد امکان کاهش دهد. علاوه‌بر کفش، تجهیزات حفاظت فردی دیگری هم در این شغل باید استفاده شوند تا سلامت فرد به‌طور کامل حفظ شود.

کفشی ایمنی برای کار نجاری

یکی از ابزارهایی که سلامت پای نجاران را مورد تهدید قرار می‌دهد، ابزار میخ کوب صنعتی است که به صورت اتوماتیک کار می‌کند. این دسته از افراد باید از کفش‌هایی که دارای یک صفحه فولادی در قسمت میانی آن قرار دارند، استفاده کرده تا با خیال راحت در محیط کار خود قدم برداشته و فعالیت خود به بهترین شکل ممکن دنبال کنند.

کفش ایمنی مناسب برای حرفه کشاورزی

با توجه به این که کشاورزان به صورت منظم الزامی است که در طول مزارع، باغ‌ها و گلخانه‌های زراعی در رفت و آمد باشند تا سیستم‌های کشاورزی را اجرا و بر آن‌ها نظارت کافی داشته باشند، بنابراین باید از کفش‌های مناسب کشاورزی استفاده کنند. مزارع حاصل‌خیز معمولاً دارای گل و لای بسیاری هستند، به همین دلیل باید از کفش‌های ایمنی ارتفاع بلند که به صورت چکمه طراحی شده استفاده شود. همچنین با توجه به این که کشاورزان در طول مزارع خود پیاده‌روی دارند و دید کافی به جلوی پای خود ندارد، امکان دارد در معرض حیوانات سمی همچون مار و عقرب قرار بگیرند، بنابراین لازم است از کفش‌های ضخیم و با مقاومت بسیار زیاد استفاده کنند.

چه کفش هایی مناسب مشاغلی است که در سرما فعالیت دارند؟

در فصول سرد سال بیش‌تر افراد اطلاعی ندارند که از چه نوع کفشی استفاده کنند تا در برابر سرما و آسیب‌های احتمالی حفاظت کنند؛ در نتیجه به آن‌ها پیشنهاد می‌شود تا از پوتین‌های ایمنی که در مقابل خطرات و سرما مقاوت کافی دارند، تهیه و استفاده کنند.

کلام پایانی

در هنگام استفاده از کفش ایمنی باید مطمئن شوید که پا احساس امنیت و حس راحتی را داشته باشید، علاوه‌بر این‌ موارد پاها به خوبی و به صورت کاملاً در کفش قرار بگیرند. البته در نظر داشته باشید که قبل از تهیه تجهیزات حفاظت فردی به خصوص کفش ایمنی با توجه به شغل، فعالیتی که در حال انجام آن هستید، شرایط محیطی و مطابق با دستورالعمل شغل شما کفش ایمنی را خریداری کنید. به خاطر داشته باشید که سلامتی پاهای شما در اولویت نخست در تهیه کفش قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
واتساپ
اینستاگرام
پشتیبانی آنلاین