عینک ایمنی

رنگ عدسی عینک ایمنی و کاربردهای آن

فهرست مطالب

استفاده از عینک ایمنی برای حفاظت از چشم در برابر یک سری عوامل توصیه می‌شود. وجود اشعه‌های مضر، تابش نور خورشید، تشعشعات، نورهای آبی رنگ و فضاهای کم‌نور در محیط کار از جمله مواردی هستند که باعث ایجاد خستگی و کاهش دید چشم در هنگام کار می‌شوند.

در نتیجه با انتخاب صحیح رنگ عدسی عینک ایمنی لازم برای افزایش سلامتی چشم، ایمنی و کارکرد فرد افزایش خواهد یافت. این عدسی‌ها شامل شفاف، قطبی، کهربایی یا قهوه‌ای، آبی، آینه‌ای، نارنجی، سبز و… می‌شوند.

تجهیزات ایمنی فردی برای چشم

برای انجام یک‌سری از اقدامات نیاز به استفاده از تجهیزات حفاظت فردی است. بنابراین با داشتن این تجهیزات شما می‌توانید از سلامتی خود محفاظت کرده و در نتیجه کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

یکی از این تجهیزات، عینک ایمنی است. این عینک در انواع مختلفی از جمله عینک ایمنی، عینکی ایمنی فتوکرومیک، عینک ایمنی warden و عینک ایمنی پزشکی وجود دارد. با استفاده از عینک ایمنی شما می‌توانید از سلامت چشم‌های خود در هنگام انجام کار اطمینان حاصل کرده و از بیماری‌های چشم پیشگیری کنید.

عدسی عینک ایمنی شفاف

عدسی عینک ایمنی قطعه مهم و کاربردی

رعایت ایمنی و استفاده از تجهیزات حفاظت فردی جزء ضروری‌ترین اقدامات برای شروع هر کاری است؛ اما شناخت دقیق این ابزارها می‌تواند کارگران و مهندسان صنعتی را تشویق به استفاده از آن‌ها نماید. گاهی اوقات عدم آشنایی یا احساس عدم نیاز به تجهیزات ایمنی، مانع استفاده از آن‌ها می‌شود؛ در نتیجه پیامدهای جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

عینک ایمنی باید براساس فعالیتی که انجام می‌دهید، خریداری شود تا بتواند در مقابل آسیب‌ها از چشم‌های شما محفاظت نماید. این حفاظت را بخش بسیار مهمی به نام عدسی عینک ایمنی انجام می‌دهد. این عدسی با بهترین مواد و متریال ساخته می‌شود تا افراد بدون ترس از صدمه و آسیب‌های چشمی، طبق روال به فعالیت خود بپردازند.

انواع عدسی عینک ایمنی

اجزای تشکیل‌دهنده عینک‌های ایمنی نسبت به اجزای سایر عینک‌های ایمنی یک‌سری متفاوت‌هایی دارند. این نوع عینک‌ها دارای عدسی‌های شفاف، قطبی، کهربایی یا قهوه‌ای، آبی، آینه‌ای، نارنجی، سبز و… هستند که هر یک از آن‌ها مزایا و معایبی دارند.

عدسی شفاف

این نوع عدسی برای عینک‌های ایمنی در محیط‌های کم‌خطر با حجم و فشار کاری بسیار کمتر کاربرد دارد. عدسی شفاف، دید فرد را در محیط افزایش می‌دهد. استفاده از این عدسی برخلاف سایر عدسی‌های رنگی به فرد کمک می‌کند تا رنگ‌های واقعی اشیا را در محیط تشخیص دهد. علاوه‌بر این‌ نسبت به سایر عدسی‌ها مقدون‌به‌صرفه‌تر است.

جنس این عدسی در عینک‌های ایمنی از مواد بسیار مقاوم مانند پلی کربنات بوده که نسبت به شیشه در در برابر ضربات دوام بالاتری دارد. عدسی شفاف نور را در بیش‌ترین میزان ممکن عبور داده و در مکان‌های کم‌نور گزینه مناسبی به‌حساب می‌آید.

عدسی عینک ایمنی شفاف

عدسی قطبی

در زمان برخورد نور به سطح اشیا، نور منعکس شده و با وجود این عدسی انعکاس نور به چشم سبب می‌گردد تا فرد بتواند اشیا را به‌خوبی تشخیص دهد. ناهموار بودن سطوح، موجب پراکنده شدن نور شده؛ اما در برخی از اوقات برخورد نور با سطوح صاف مانند فلز، آب و برف بدون پراکنده شدن به‌صورت کاملاً مستقیم به چشم رسیده و باعث صدمه به چشم‌ها می‌شود.

عدسی قطبی در عینک‌های ایمنی حاوی نوعی ماده شیمیایی است که عملکردی شبیه به یک فیلتر داشته و بخشی از نور را قبل از رسیدن به چشم انسان، حذف می‌کند. این نوع عدسی برای افرادی که زمان زیادی در خارج از منزل و در معرض تابش مستقیم و زیاد نور آفتاب قرار می‌گیرند، انتخاب بسیار مناسبی است. علاوه‌بر این‌ به‌دلیل ساختار خاصی که دارد مانند یک عینک آفتابی رنگ‌های اشیا را به‌صورت تیره نشان می‌دهد.

تفاوت عدسی قطبی و شفاف

این دو نوع عدسی با توجه به این‌که در عینک‌های ایمنی مورد استفاده قرار می‌گیرند، دارای تفاوت‌های زیادی هستند. این تفاوت‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • عدسی قطبی برخلاف عدسی شفاف رنگ‌های واقعی محیط را نشان نمی‌دهد.
  • عدسی شفاف به هنگام رانندگی و استفاده در محیط‌های کم‌نور بسیار توصیه شده؛ در حالی که عدسی قطبی برای این مکان‌ها استفاده نمی‌کنند.
  • عدسی قطبی در مقایسه با عدسی شفاف باعث کم شدن تابش مستقیم نور شده و مانع از خسته شدن چشم‌ها می‌شود.
  • عدسی قطبی در زمان مطالعه یا نگاه کردن به یک صفحه مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما عدسی قطبی برای این کار پیشنهاد نمی‌شود.

عدسی کهربایی یا قهوه ‌ای

عدسی قهوه‌ای یا کهربایی در شرایط مه‌آلود و هوای ابری، بسیار مناسب بوده و هنگام مطالعه در نور کم نیز انتخاب صحیحی محسوب می‌شود. البته استفاده از این عدسی در مکان‌های با نور زیاد یا در هنگام رانندگی بسیار مضر است و به چشم آسیب می‌رساند.

عدسی آبی انتخابی مناسب برای حفاظت از چشم

این عدسی در عینک‌های ایمنی به‌دلیل رنگی که دارد، در مقابل رنگ زرد مقاومت خوبی از خود نشان دهد. عدسی آبی در مکان‌هایی با نور زرد زیاد یا در مجاورت بخار سدیم، انتخاب بسیار مناسبی است؛ زیرا منجر به خنثی شدن نور ناشی از بخار سدیم می‌شود و از وارد شدن صدمه‌های احتمالی به چشم جلوگیری می‌کند.

عدسی آینه ‌ای

در پوشش این عدسی سطح بیرونی آن آینه‌ای بوده و رنگ مکان‌ها را به قهوه‌ای یا خاکستری نمایش می‌دهد. از عینک‌هایی با عدسی آینه‌ای در محیط‌هایی همراه با شن و ماسه، مرطوب و در کنار آب یا ارتفاعات استفاده می‌شود.

عدسی نارنجی

در محیط‌های کم‌نور از عدسی نارنجی استفاده می‌شود؛ زیرا این عدسی به افراد کمک می‌کند تا مکان را روشن‌تر و اجسام را بهتر مشاهده نمایند. البته لازم به ذکر است که عدسی نارنجی رنگ، نور آبی را فیلتر کرده و در فعالیت‌هایی مانند شکار که به دقت بالایی نیاز است، از عینک‌های ایمنی با عدسی نارنجی استفاده می‌کنند.

عدسی سبز

این نوع عدسی به‌دلیل رنگی که دارد برای وضوح بیشتر و حفاظت از چشم در برابر اشعه‌ها، مادون قرمز و گرما کاربرد بسیاری داشته و مانع از آسیب رسیدن به چشم‌ها در مقابل این اشعه‌ها می‌شود.

سخن پایانی

استفاده از تجهیزات حفاظت فردی نه‌تنها کار شما را راحت می‌کند، بلکه از شما در برابر آسیب‌ها محافظت خواهد کرد. عدسی عینک ایمنی نیز جزئی از تجهیزات حفاظت فردی است و در انواع شفاف، قطبی، کهربایی، سبز و… وجود دارد.

هر کدام از آن‌ها متخص کاری هستند که باید با توجه به آن شغل خریداری شوند. به‌عنوان مثال عدسی شفاف در محیط‌های کم‌خطر و با حجم کاری پایین، کاربرد بسیاری داشته و دید فرد را افزایش می‌دهد. عدسی قطبی نیز حاوی نوعی ماده شیمیایی بوده که قسمتی از نور را پیش از رسیدن به چشم مانند یک فیلتر حذف خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
واتساپ
اینستاگرام
پشتیبانی آنلاین