6 دلیل برای استفاده از کلاه ایمنی حین کار

فهرست مطالب

کلاه سخت که به‌عنوان کلاه ایمنی نیز شناخته می‌شود، یک قطعه ضروری از تجهیزات حفاظتی در محل کار است. این کلاه به محافظت از سر در برابر آسیب‌های جدی کمک می‌کند و می‌تواند از آسیب‌های مغزی ناشی از افتادن اجسام، ضربه زدن به سر با اشیاء دیگر و… جلوگیری کرده یا احتمال وقوع آن‌ها را کاهش دهد که در نهایت در بسیاری از مواقع منجر به نجات جان افراد خواهد شد. استفاده از کلاه ایمنی مزایایی چون حفاظت در برابر سقوط، بهبو دید کاربر، حفاظت در برابر آفتاب، تهویه مناسب و… را به‌دنبال دارد. در انتخاب کلاه ایمنی همچنین می‌بایست به تناسب آن با سر خود توجه نمایید یا علاوه‌بر حفظ امنیت، مانع از فعالیت شما نشود.

کلاه ایمنی چیست؟

استفاده از کلاه ایمنی تقریباً در تمام محیط‌های کاری که خطر آسیب وجود دارد، اجباری و ضروری است. کلاه ایمنی صنعتی رایج‌ترین و اساسی‌ترین نوع تجهیزات حفاظت فردی شناخته می‌شود. این نوع کلاه از اجزایی مانند پوسته، هارنس و دستمال سر که برای محافظت خوب از سر طراحی شده‌اند، تشکیل شده است. قاب آن معمولاً از پلی اتیلن ساخته شده و مهار داخلی آن یک سیستم بند پلی اتیلن یا پارچه‌ای دارد. برای ثبات بیشتر، هدبند نیز دارای مکانیزم تنظیم برای تغییر ارتفاع و طول است.

وزن کلاه ایمنی

وزن کلاه جوشکاری فاکتور مهمی است که باید در انتخاب کلاه ایمنی به آن توجه کرد. در حالت ایده‌آل کلاه ایمنی باید سبک و راحت باشد. کلاه‌های جوشکاری سنگین برای استفاده طولانی‌مدت مناسب نیستند. آن‌ها می‌توانند باعث احساس درد شدید در ناحیه گردن و کاهش بهره‌وری شوند.

اندازه کلاه ایمنی

کلاه‌های ایمنی با اندازه نامناسب ممکن است از چشم‌ها به‌خوبی محافظت نکرده و به حرکت مداوم برای قرارگیری مناسب در حین کار نیاز داشته باشند که نه تنها مانع از انجام صحیح فعالیت می‌شوند، بلکه محافظت موثری از چشم و صورت ارائه نخواهد داد.

انوع مختلف کلاه ایمنی

جوشکاران باید برای ایمنی و محافظت از سر از کلاه ایمنی با کیفیت بالا استفاده کنند. اطمینان حاصل نمایید که یک کلاه ایمنی با کیفیت بالا را تهیه می‌کنید که دارای ویژگی‌های مورد نیاز شما و کنترل‌های قابل تنظیم است که استفاده آسان و قرارگیری مناسبی را فراهم می‌سازد. کلاه ایمنی در انواع‌ مختلف به تولید می‌رسد که شامل موارد زیر می‌شوند.

کلاه ایمنی سبک

به‌دلیل برخورداری از وزنی مناسب، کلاه‌های ایمنی سبک وزن در محیط‌های کاری مانند ساخت‌وسازهای کم‌ارتفاع، تعمیر و نگهداری جاده‌ها و خدمات عمومی که خطر سقوط اجسام بسیار کم است، محبوب هستند. برای کارگرانی که روی خاک‌ریزهایی کار می‌کنند که با خطر سقوط اجسام مواجه نخواهند بود، استفاده از کلاه ایمنی برای جلوگیری از صدمات ناشی از برخورد سنگ‌های پرنده یا سایر اشیاء به سر ضروری است. به‌عنوان مثال کارگری که درب یک لوله را در خیابان بلند می‌کند یا یک برقکار در حال بازرسی کابینت می‌بایست از کلاه ایمنی استفاده نماید.

کلاه ایمنی استاندارد

کلاه ایمنی استاندارد برای مواقعی قابل استفاده است که در حین کار خطر برخورد یک جسم به سر وجود دارد و رایج‌ترین نوع کلاه ایمنی مورد استفاده در محیط کار، این نوع کلاه عایق است.

کلاه ایمنی ضربه ای

کلاه ایمنی ضربه‌ای یک کلاه بیسبال نصب شده است که حداقل سطح محافظت از سر را فراهم کرده و از اشیاء ساکن محافظت می‌کند.

کلاه ایمنی موتور سیکلت

کلاه ایمنی موتور سیکلت برای موتورسواران در جاده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ زیرا این کلاه به محافظت از سر و جلوگیری از وارد شدن صدمه به راننده موتور سیکلت طراحی شده است.

کلاه ایمنی صنعتی

کلاه ایمنی صنعتی در مدل‌های سنتی‌تر معمولاً حدود 400 تا 500 گرم وزن دارند و دارای پوسته جامد با ضخامت یکنواخت هستند. این نوع کلاه زمانی ایده‌آل است که یک جسم از پهلو یا بالا روی آن‌ها قرار گیرد و احتمال برخورد آن به سر وجود داشته باشد. به‌عنوان مثال برخی از کارگران در حال حفر شالوده چاه هستند که استفاده از این کلایق عایق می‌تواند برای آن‌ها بسیار موثر باشد. کلاه ایمنی صنعتی یکی از اجزای مهم تجهیزات حفاظت فردی است که شامل پوشاک ایمنی و لوازم جانبی مانند عینک ایمنی، چکمه ایمنی، ماسک صورت و… می‌شود که توسط کارگران صنعتی، پیمانکاران و حتی بازدیدکنندگان در مواقعی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از خطرات پنهان و آشکار محافظت نماید.

چرا استفاده از کلاه ایمنی مهم است؟

برای حمایت از کارگرانی که در محیط‌هایی با احتمال خطر آسیب مشغول به فعالیت هستند، می‌بایست از بهترین لباس کار برای آن‌ها استفاده کرد. به‌عنوان مثال استفاده از کلاه ایمنی مزایای بسیاری را به‌دنبال دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

محافظت در برابر آسیب های وارده به سر

کلاه ایمنی نوع کلاه سخت به‌طور خاص برای محافظت از کارگران در برابر نفوذ جراحات، جراحات الکتریکی و ضربه‌های قوی سر که می‌توانند به‌دلیل پرواز یا سقوط اجسام رخ دهند، طراحی شده ‌است. این کلاه ایمنی همچنین در برابر وسایل‌های سنگین که ممکن است منجر به آسیب شوند، از سر محافظت می‌کند. شما می‌توانید به‌راحتی کلاه ایمنی را با قیمت بسیار به‌صرفه‌تری خریداری نمایید.

محافظت در برابر لغزش و سقوط

پوشیدن کلاه ایمنی در محیط‌های که امکان لغزش و سقوط وجود دارد بسیار ضروری است. کلاه ایمنی در برابر سقوط اجسام سنگین از بروز آسیب‌های احتمالی به سر کارگر محافظت می‌کند.

شانس زنده ماندن در حوادث را افزایش می دهد.

اگر یک واحد کاری با موقعیت‌های تصادفی مانند واژگون شدن کامیون یا استفاده نادرست با هرگونه تجهیزات صنعتی مواجه گردد؛ در صورتی که در چنین سناریویی اگر کارگران از کلاه ایمنی استفاده کنند، احتمال آسیب‌دیدگی آ‌ن‌ها به‌حداقل خواهد رسید.

دید کارمندان را بهبود می بخشد.

استفاده از کلاه‌های سخت برای کار، دید بیشتری را برای کارکنان آن واحد کاری فراهم می‌سازد و همچنین به تشخیص زمانی که آن‌ها در طول روز یا شب مشغول به کار باشند، کمک می‌کند. این کلاه‌های ایمنی همچنین آن‌ها را از بازدیدکنندگان و سایر افراد غیرکاری که وارد محوطه کارگاه می‌شوند، متمایز می‌نمایند.

محافظت در برابر آفتاب را فراهم می کند.

برای کارگران که در کارگاه‌های ساختمانی مشغول به کار هستند، کلاه ایمنی با لبه‌های پهن در نظر گرفته می‌شود؛ زیرا لبه‌های کلاه محافظت لازم در برابر نور خورشید را فراهم می‌سازند. این اقدام به کاهش احتمال گرمازدگی و خستگی افراد کمک می‌کند.

تهویه کافی را فراهم می کند.

قیمت کلاه ایمنی امروزه براساس بافت و کارایی‌ آن‌، متفاوت است. یکی از این کارایی‌ها میزان تهویه و راحتی بوده که به کارگران مشغول به کار ارائه می‌گردد. امروزه برای رفاه و راحتی کارگران، کلاه ایمنی با سبک جدید ساخته شده که تهویه بسیار مناسبی دارد و احساس راحتی در حین کار را فراهم می‌سازد.

انتخاب کلاه ایمنی مناسب

کلاه ایمنی مناسب باید در برابر ضربات از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار باشد؛ زیرا کارگرانی که در حین کار در معرض آتش‌سوزی یا جرقه قرار دارند می‌بایست از یک کلاه ایمنی مناسب استفاده کنند. کلاه ایمنی باید دارای بندها و تسمه‌های محکم باشد تا جهت محکم کردن کلاه مورد استفاده قرار گیرند؛ چراکه کلاه باید وزن سبکی داشته باشد تا کاربر احساس راحتی نماید.

سخن پایانی

کلاه ایمنی باید از سر کارگر در برابر صدمات احتمالی در حین کار محافظت نماید. این ابزار ایمنی امروزه در میان کاربران کاربرد بسیاری دارد. کلاه ایمنی در انواع مختلفی مانند کلاه ایمنی سبک، استاندارد، ضربه‌ای و… وجود داشته که هر کدام دارای کاربرد متفاوتی هستند. مهم نیست که کارگران ممکن است تا چه حد وظیفه پوشیدن کلاه سخت را در طول روز داشته باشند؛ اما در هر شرایط کاری استفاده از کلاه ایمنی در حین کار بسیار حائز اهمیت است. این کلاه از سر کارگر در برابر آفتاب، حوادث، ضربات به سر و… محافظت می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
واتساپ
اینستاگرام
پشتیبانی آنلاین