چگونه از سالم بودن دستکش عایق برق مطمئن شویم؟

فهرست مطالب

استفاده از دستکش عایق برق که از آن به‌عنوان دستکش الکتریکی نیز یاد می‌شود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این دستکش می‌تواند از شما در مقابل شوک الکتریکی حین انجام کار مراقبت کند. پیش از استفاده از دستکش، شما باید از سلامت آن مطمئن شوید. در یک دستکش عایق برق، هیچ نوع درز و بریدگی دیده نمی‌شود؛ چراکه در شرایط داشتن درز و بریدگی، امکان عبور جریان برق به‌سادگی از آن وجود دارد. با انجام تست، شما می‌توانید مطمئن شوید که استفاده از دستکش ایمنی کار با برق خطری را برای شما در پی ندارد.

تست دستکش عایق برق

‌پیش از اینکه از دستکش‌ ایمنی عایق برق استفاده شود، سازنده می‌بایست اقدام به انجام تست دستکش عایق برق کند. بعد از استفاده از آن نیز، انجام این تست به مدت هر شش ماه یکبار الزامی است. تحت بعضی از شرایط نیز انجام تست دستکش عایق برق ضرورت پیدا می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به زمان پس از تعمیر، مصرف آن بدون محافظ و وجود نقص یا مشکوک بودن به ویژگی عایقی دستکش اشاره کرد.

در زمان آزمایش دستکش‌های الکتریکی جدید به‌واسطه سازنده، شاهد قراردهی یک مهر تاریخ روی دستکش‌ها هستیم که نشان می‌دهد نخستین آزمایش در چه روزی انجام گرفته است. بعد از نخستین تست دستکش عایق برق، در مدت کمتر از دوازده ماه باید از آن استفاده شود. در صورتی که در طول این مدت، دستکش عایق برق مورداستفاده قرار نگیرد، پیش از استفاده از آن، افراد باید نسبت‌به انجام تست اقدام نمایند. توصیه می‌شود که دستکش‌های الکتریکی به‌منظور انجام تست به آزمایشگاه‌های معتبر فرستاده شوند.

آشنایی با مراحل تست دستکش عایق برق

دستکش‌های الکتریکی لاستیکی در مواجه با بریدگی، ساییدگی یا سوراخ شدن، امکان دارد به آن‌ها آسیب وارد شود و این مسئله، امکان دارد به شخصی که از آن استفاده می‌کند، آسیب وارد کند. در صورتی که حتی یک سوراخ کوچک در دستکش مشاهده کردید، بهتر است بدانید که جریان الکتریکی امکان دارد به دست فرد راه پیدا کند؛ از این رو، دستکش‌های عایق الکتریکی همواره نیازمند بررسی از لحاظ آسیب، تورم و نقص هستند. برای اینکه دستکش عایق برق به‌صورت استاندارد، تست و ارزیابی شود، می‌بایست مراحل زیر را پشت سر بگذارید.

  • ابتدا لاستیک پایه دستکش را در میان دستان خود بچرخانید. در این مرحله باید قسمت خارجی و داخلی دستکش از نظر هر نوع آسیب یا نقصی موردارزیابی و بررسی قرار گیرد.
  • در صورتی که در زمان چرخاندن دستکش لاستیکی در میان دستان خود، مسئله‌ای توجه شما را به خود جلب کرد، می‌بایست دستکش را در میان انگشتان خود چرخانده و آن قسمت را از نزدیک موردارزیابی قرار دهید.
  • ارزیابی کف دستکش نوک انگشتان و شست نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. جداسازی انگشتان دستکش باید به‌خوبی انجام شود تا آسیب یا بی‌نظمی احتمال میان انگشتان مشاهده شود.
  • بعد از اینکه دستکش عایق برق به‌شکل چشمی تست شد، نوبت به ارزیابی نشتی هوا می‌رسد. انجام این تست به شکل دستی یا به کمک بادکش دستکش امکان‌پذیر است. برای اینکه آزمایش دستی را انجام دهید، کف دست باید به اندازه یک و نیم اینچ به طرف بالا غلتانده شود تا شاهد قرارگیری هوا در میان کف دست و انگشتان دستکش باشیم. پس از آن، دستکش باید در محدوده گوش قرار داده شود و تخت فشار قرار گیرد تا متوجه نشتی هوا بشوید.

نحوه استفاده از بادکننده دستکش برای بررسی سالم بودن دستکش

برای اینکه از بادکننده دستکش استفاده کنید، پایه دستکش می‌بایست روی قسمت بادکش لغزانده شود‌. سپس اقدام به کشیدن حلقه O-رینگ لاستیکی روی دستکش کنید تا در محل خود ثابت قرار بگیرد. باد کردن دستکش باید به‌گونه‌ای باشد که میزان باد آن، از حد مشخصی فراتر نرود. دستکش‌های مدل I مقاومت لازم را در مقابل ازن ندارند؛ بنابراین، به هنگام باد کردن آن نباید از دوبرابر حالت عادی فراتر بروید‌. دستکش‌های مدل ll از خود در مقابل ازن مقاومت نشان می‌دهند و میزان باد ورودی آن‌ها از حد مشخصی نباید بیشتر شود.

در این مرحله کافی است دستکش باد شده را در نزدیکی گوش خود قرار داده و متوجه نشت احتمالی هوا شوید. در صورتی که از بادکننده‌های دستکش قابل حمل استفاده کنید، می‌توانید تمامی دستکش را موردارزیابی قرار دهید. در حالی که تست باد کردن دستی تنها به ناحیه دست و انگشتان اختصاص پیدا می‌کند. در صورتی که احساس کردید دستکش دچار نشت هوای شدید شده؛ سریعاً می‌بایست نسبت‌به خارج کردن دستکش از دست خود اقدام نمایید. یک‌سری دستکش‌ها امکان دارد تورم داشته باشند که این مسئله را می‌توان نشانی از آلودگی شیمیایی دانست. در این شرایط باید سریعاً اقدامات لازم جهت خارج‌سازی دستکش از سرویس انجام گیرد.

نکات مهم خرید دستکش عایق برق

در زمان خرید این محصول باید به یک‌سری نکات توجه داشته باشید. یکی از این نکات را می‌توان سایز دست خودتان دانست. در صورتی که یک دستکش بزرگتر یا کوچکتر از سایز دست خود را انتخاب کنید، از میزان کارکرد آن کاسته خواهد شد. از دیگر پارامترهای موجود می‌توان به ماده سازنده لایه رویی و زیرین اشاره کرد. در صورتی که به هنگام کار مجبور هستید از تیر برق سیمانی و چوبی بالا بروید، استفاده از دستکش‌های کف چرمی یا پشت برزنتی توصیه می‌شود.

شما به هنگام خرید محصول باید به زمان و مقدار تماس دستکش با ولتاژ برق نیز توجه داشته باشید. با بررسی این ویژگی‌ها، امکان تعیین مقدار پوشانندگی دستکش وجود دارد. همچنین شما به هنگام خرید تجهیزات ایمنی کار با برق، باید میزان ضخامت لایه دستکش را نیز مدنظر قرار دهید. با خرید دستکش ایمنی کار با برق و رعایت این نکات، می‌توانید به‌صورت ایمن به انجام فعالیت‌های کاری خود بپردازید.

سخن پایانی

مطمئن شدن از سلامت دستکش عایق برق از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای اینکه دستکش عایق برق را امتحان کنید، ابتدا باید تاحدی هوا به دستکش راه یابد. پس از آن، دستکش را از طرف مچ دست بگیرید تا کمی هوا داخل آن حبس بماند. توجه داشته باشید که این کار باید به شکلی صورت گیرد که شاهد باد شدن بخش انگشتان دستکش باشیم. پس از آن، می‌توانید دستکش را از نظر وجود داشتن درز یا شکاف احتمالی موردارزیابی قرار دهید. در صورتی که تخلیه هوا از دستکش به‌سرعت انجام گرفت این مسئله، نشانه خوبی نبوده و نباید در طول پروسه برق‌کاری از آن استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
واتساپ
اینستاگرام
پشتیبانی آنلاین