6 دلیل که هرگز نباید بدون کفش ایمنی در کار حاضر شوید

فهرست مطالب

در کلیه مشاغل به‌ویژه مشاغل پرخطر، استفاده از کفش ایمنی یک ضرورت به‌حساب می‌آید. عدم استفاده از کفش ایمنی می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری را برای شما در پی داشته باشد و از جمله دلایل استفاده از کفش ایمنی می‌توان به مراقبت از پا در زمان سقوط یا پرتاب اشیا، سوراخ شدن کفش‌های معمولی، ایمنی در برابر خطرات برشکاری، جلوگیری از سقوط از ارتفاع و… اشاره کرد. در بعضی موارد، خطرات در طول کار می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد؛ بنابراین هرگز بدون استفاده از کفش ایمنی شروع به کار نکنید.

 اهمیت استفاده از کفش ایمنی و عواقب عدم استفاده از آن

در شرایط عدم استفاده از کفش عایق برق، خطرات زیادی می‌تواند سلامت شخص را تحت‌تاثیر قرار دهد. هر شغل و‌‌ حیطه کاری می‌تواند با آسیب‌های به‌خصوصی مواجه باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به خطرات برش‌کاری، برق‌گرفتگی، سقوط از ارتفاع، سوختگی‌ها و… اشاره کرد. در مواجه با این خطرات، کفش ایمنی می‌تواند ایمنی شما را تضمین کند؛ چراکه دچار شدن به هریک از این خطرات، می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری را در پی داشته باشد.

جدای از خطرات هر شغل، گاهی شرایط آب‌وهوایی ایجاب می‌کند کبه کفش‌های ایمنی مورداستفاده قرار گیرند؛ برای نمونه، اشخاصی که در شرایط بسیار سرد مشغول به‌کار هستند، بهتر است از کفش ایمنی استفاده کنند تا سرما به درون کفش نفوذ پیدا نکند؛ چراکه سرد شدن پا می‌تواند مسائلی همانند یخ‌زدگی و افت دمای بدن را در پی داشته باشد. یکی از عوارضی که به علت سرمای زیاد می‌تواند رخ دهد را می‌توان آبی یا سفید شدن انگشتان پا دانست که به علت افت جریان خون رخ می‌دهد. این مسئله بسیار خطرناک بوده و در بعضی موارد می‌تواند قطعی پا را به دنبال داشته باشد. از دیگر دلایل مهم استفاده از کفش عایق برق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

حفاظت از پا در زمان سقوط یا پرتاب شدن اشیا

سقوط یا پرتاب شدن یک‌ شی را می‌توان از جمله خطرات احتمالی در محیط‌های کاری دانست. یکی از رخدادهایی که امکان دارد تهدیدی برای سلامت پای کارگران باشد را می‌توان امکان سقوط اشیا دانست. این مسئله امکان دارد انگشتان پای شخص را خرد کرده و شخص را با آسیب‌های جدی مواجه کند. برای اینکه شاهد چنین رخدادهایی نباشیم، بهتر است از کفش‌های ایمنی استفاده شود که طراحی آن به‌گونه‌ای انجام شده که می‌تواند حداکثر مقاومت در مقابل سقوط اشیا را از خود نشان دهد. این مدل کفش‌ها، مجهز به سرپنچه‌های فولادی بوده تا ضربه‌ای که به آن وارد می‌شود، نتواند انگشتان پا را قطع کند یا به آن‌ها آسیب بزند.

سوراخ شدن کفش های معمولی

کارگران ساختمان و بعضی از مشاغل دیگر همواره با اشیای تیز در ارتباط هستند. در این شرایط، استفاده از کفش‌های ایمنی ضرورت پیدا می‌کند تا از آسیب دیدن پا جلوگیری شود. یک لحظه به این فکر کنید اشخاصی که در این مشاغل فعالیت دارند، اقدام به استفاده از کفش‌های معمولی کنند؛ این در حالی بوده که در محیط اشیا تیز و شیشه بسیاری دیده می‌شود و در این شرایط، احتمال سوراخ شدن کفش و آسیب به شخص بسیار بالا است. جدای از این موارد، آلودگی این فضاها بسیار خطرناک به‌نظر می‌رسد. جنس کفش‌های ایمنی از موادی بوده که در مقابل نفوذ اشیا تیز و برنده از خود مقاومت نشان می‌دهند.

ایمنی در برابر خطرات برشکاری

وسایل تیز و برنده همچون اره در بعضی از مشاغل به‌وفور دیده می‌شود. امکان جداسازی اجزای اره و وسایل برشکاری وجود داشته و در شرایط مواجه هریک از این اجزا با پای شخص به شکل اتفاقی، امکان دارد شاهد قطع عضو شخص باشیم؛ از این رو، به‌منظور حفاظت از خود شخص، استفاده از کفش‌های ضدبرش ضرورت پیدا می‌کند. این مدل کفش‌ها حفاظت کاملی ایجاد کرده و در مشاغلی همچون نجاری، برش‌کاری و… مورداستفاده قرار می‌گیرند.

محافظت در برابر برق گرفتگی

در بعضی فضاهای کاری، ولتاژهای قوی برق در جریان بوده و خطر برق‌گرفتگی یک تهدید به‌حساب می‌آید. بسیار مهم است که شما در این فضاها از کفش عایق برق استفاده کنید. در ساخت این مدل کفش‌ها غالباً پلاستیک، چرم یا سایر مواد مورد استفاده قرار گرفته و این مواد از قابلیت عبوردهی برق از خود برخوردار نیستند. در این مدل فضاهای کاری به داشتن تجهیزات ایمنی برق همچون کفش‌های ایمنی بسنده نکنید و استفاده از دستکش‌های عایق نیز ضرورت دارد.

جلوگیری از سقوط از ارتفاع

سقوط از ارتفاع‌های متفاوت و حتی سقوط از نردبان می‌تواند آسیب‌های بزرگی و حتی مرگ را در پی داشته باشد. این مورد، از جمله شایع‌ترین اتفاقات در طول کار در فضاهای مختلف به‌حساب می‌آید‌. سرخوردگی و بی‌کیفیت بودن کفی کفش را می‌توان علت عمده رخ دادن این حوادث دانست. در شرایطی که در فضایی کار می‌کنید که ممکن است سقوط و آسیب‌هایی از این قبیل اتفاق بیوفتد، استفاده از کفش‌های ایمنی با کفی مناسب ضرورت پیدا می‌کند؛ چراکه استفاده از کفی مناسب می‌تواند جلوی سرخوردگی و لغزندگی را بگیرد. جدای از  این مسئله کیفیت کفش ایمنی، توصیه می‌شود که انتخاب شما کفش راحت و انعطاف‌پذیر باشد. از استفاده کفش ایمنی گشاد، تنگ یا آزاردهنده بپرهیزید.

ایمنی در برابر سوختگی ها

بعضی از مشاغل با آتش و مواد شیمیایی قابل اشتعال سروکار داشته و با خطر سوختگی مواجه هستند. یک نکته جالب در این زمینه این بوده که علت بعضی از سوختگی‌ها آتش نبوده و گاهی مواد عادی همچون سیمان می‌تواند در بعضی موارد، سوختگی و آسیب‌‌رسانی را در اشخاص در پی داشته باشد. برای اینکه حوادث ناشی از سوختگی به حداقل برسد، استفاده از کفش‌های ایمنی مناسب این فضاها توصیه می‌شود. این مدل کفش‌ها به‌منظور جلوگیری از شعله‌های آتش، مواد مذاب و مواد قابل اشتعال مورداستفاده قرار می‌گیرند.

سخن پایانی

حفظ ایمنی در تمامی مشاغل حرف اول را می‌زند و استفاده از تجهیزات ایمنی کار با برق جزو الزامات یک‌سری شغل‌ها به‌شمار می‌رود. عدم توجه به نکات ایمنی همچون عدم استفاده از کفش ایمنی می‌تواند عواقبی خطرناک همچون قطع عضو و حتی در مواردی مرگ را به دنبال داشته باشد. مزیت‌های استفاده از کفش ایمنی شامل جلوگیری از برق‌گرفتگی، حفاظت از پا در مقابل سقوط اشیا، ایمنی در برابر خطرات برشکاری و… می‌شود.‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
واتساپ
اینستاگرام
پشتیبانی آنلاین