لباس کار برقکاری

استفاده از لباس کار برقکاری چه ضرورتی دارد؟

فهرست مطالب

هر شغلی لباس کار مخصوص خود را دارد که مناسب با شرایط خاص و ویژه آن طراحی می‌شوند. در صنایع پرخطر مانند برق، ایمنی و حفظ سلامت از اهمیت بسیاری برخوردار است. لباس کار مهندسی برق مناسب با نیاز و براساس افزایش ایمنی طراحی شده و ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد. در صورتی که از لباس متناسب شغل برقکاری استفاده نشود، ممکن است فرد دچار صدمه و آسیب‌های شدیدی شود.

انواع لباس کار برقکاری

یک لباس کار مناسب برای شغل برقکاری باید دارای رنگ و شکل ظاهری باشد. لباس عایق برق باید از رنگ‌هایی ساخته شود که قابلیت دید بیشتری داشته باشد، به این معنی که در شرایط محیطی، آب و هوای مختلف بیشتر از ۵۰ درصد قابلیت دید وجود داشته باشد. به همین علت رنگ‌هایی مانند زرد و نارنجی بیش‌تر در لباس کارهای برقکاری استفاده می‌شود. یک لباس کار زیبا می‌تواند در افزایش اعتماد به نفس کارکنان و روحیه آن‌ها تاثیرگذار باشد.

بنابراین تا حد امکان باید به شکل ظاهر لباس و همچنین رنگ‌هایی که در آن استفاده می‌شود توجه بسیاری کرد. لباس کارهای شغل برقکاری انواع مختلفی دارند که شامل موارد زیر است:

لباس کار یکسره

این نوع لباس و شلوار به هم متصل هستند. پوشیدن آن نسبتاً دشوار است، اما تمام بدن را می‌پوشاند و از تجهیزات حفاظت ایمنی برق محسوب می‌شود. لباس کار یکسره به سبب پوشش بالا ایمنی مناسبی را ایجاد کرده و برای استفاده به عنوان لباس برقکاری انتخاب مناسبی است.

لباس عایق برق یکسره

لباس کار دوتیکه

لباس کار دوتیکه از دو بخش بلوز و شلوار ساخته شده و به راحتی می‌توان آن را پوشید. این لباس کاربردی از تجهیزات ایمنی برق به حساب می‌آید.

لباس عایق برق دو تیکه

ویژگی‌های لباس برق کاری مناسب

به‌دلیل خطراتی که برقکاران را تهدید می‌کند حفاظت از ایمنی و سلامت افراد بسیار اهمیت دارد. از ویژگی‌های لباس برقکاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لباس برق کاری باید متناسب با اندازه بدن فرد باشد تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کند.
  • با توجه به نقش این لباس کار در تجهیزات ایمنی برق، یک لباس کار مرغوب باید با شرایط محیط شغلی، آب و هوا متناسب باشد.
  • جیب لباس کار باید کوچک و تعداد آن اندک باشد تا زمانی که کار می‌کنید مانعی برای شما ایجاد نکند.
  • باید توجه داشته باشید که دکمه و زیپ فلزی در این لباس استفاده نشود، زیرا وجود این‌ها موجب برق گرفتگی می‌شود.
  • برای حفاظت از بدن بهتر است از پارچه‌های ضخیم، سبک و لباس عایق برق باشد.
  • آستین لباس کار باید دارای دکمه یا کش برای محکم کردن آن وجود داشته باشد.

وجود تمامی این‌ موارد به داشتن یک لباس برقکاری مناسب و ایمن برای حفاظت از سلامت شما کمک بسیاری می‌کند.

لباس برق کاری به طور معمول از چه جنسی دوخته می‌شود؟

جنس مناسب لباس نه تنها در شغل برقکاری بلکه در مشاغل دیگر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. معمولاً لباس برقکاری از جنس پارچه کجراه، کتان صد در صد طبیعی و از پارچه‌های ترکیبی با الیاف مصنوعی و طبیعی ساخته شده است.

در بیش‌تر مواقع جنس این لباس نخی است، زیرا هنگام ایجاد قوس الکتریکی، سرعت سوختن این پارچه به نسبت پارچه‌های دیگر کمتر بوده و میزان حرارت تولید شده در آن نیز کم است. در نتیجه در صورت به وجود آمدن حادثه صدمه کم‌تری به بدن وارد شده و پارچه نخی هنگام سوختن به بدن نمی‌چسبد.

استفاده از لباس برقکاری چه ضرورتی دارد؟

به‌دلیل شرایط و خطرات موجود در این شغل یکی از الزامات پایه محیط کار این است که شما دارای یک لباس کار مناسب باشید. از مهم‌ترین خطراتی که مهندسان برق را تهدید می‌کند خطر برق گرفتگی است.

برای کاهش این خطرات باید از تجهیزات ایمنی برق استفاده کنید. کارکنانی که در این شغل، مشغول به فعالیت هستند نه تنها باید از لباس کار برقکاری استفاده کنند؛ بلکه برای اطمینان از ایمنی کامل حتماً باید دستکش، کلاه و کفش مخصوص نیز دراختیار داشته باشند تا سلامت و ایمنی آن‌ها تضمین شده باشد.

لباس کار برقکاری مقاوم در برابر برق و آتش

لباس مقاوم در برابر شعله و برق، نوعی از تجهیزات حفاظت ایمنی برق است که برای خاموش شدن در زمان احتراق و برق گرفتگی طراحی شده است. هنگام قرار گرفتن در معرض آتش یا انفجار، بسیاری از پارچه‌ها شعله‌ور می‌شوند و به سوختن ادامه می‌دهند. برخی از این لباس‌ها نیز روی بدن فرد، ذوب می‌شوند.

این حادثه می‌تواند آسیب‌های قابل توجهی ایجاد کند، زیرا در آتش سوزی‌ و برق گرفتگی‌ها، منسوجات اکثراً در مدت طولانی می‌سوزند و صدمه بیش‌تری نسبت به اوایل حادثه به وجود می‌آورند.

موادی که به‌طور طبیعی در برابر آتش و برق گرفتگی مقاوم هستند، از مواد شیمیایی تخصصی، ساخته شده‌اند تا موجب ایجاد یک مقاومت عالی و با دوام شوند. این مواد با حذف منبع احتراق، به آتش گرفتن ادامه نمی‌دهند و به آسانی ذوب نمی‌شوند. این نکته آخر، بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا سوختن و ذوب شدن پارچه می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری به بدن برقکارها وارد کند و صدمات جدی و همیشگی ایجاد نماید.

مواد گوناگون مقاوم در برابر شعله و برق گرفتگی فواید متفاوتی دارند. آن چه از یک فرد در یک محیط محافظت می کند امکان دارد، برای فرد دیگری مناسب نباشد، بنابراین الزامی است که متخصصان به صورت پیوسته بررسی کنند که کدام محصول برای محیط کار آن‌ها، بهترین لباس کار است.

سخن آخر
بدون تردید افراد در هر حرفه‌ای مشغول به کار هستند، باید از تجهیزات و لباس‌ کارهای مخصوص که مناسب آن شغل است استفاده کنند تا در حین انجام کار از آسیب‌های احتمالی به دور باشند.

در شغل و حرفه برقکاری لباس کار ویژه خود را دارد که با توجه به شرایط خاص آن کار طراحی و تولید شده است. در صنعت‌های خطرناک به عنوان مثال برق، حفظ سلامتی و همچنین ایمنی دارای اهمیت بسیاری است، زیرا متخصصان برقکار همواره در معرض خطر برق گرفتگی و آتش سوزی قرار دارند.

پس باید از لباس کاری استفاده کنند که قادر باشد، جلوی این حوادث هولناک را بگیرد. تجهیزات ایمنی برق، به‌دلیل نیاز این دسته از افراد طراحی و ساخته شده است تا میزان این حوادث به حداقل ممکن برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
واتساپ
اینستاگرام
پشتیبانی آنلاین