آشنایی با انواع لباس کار و استاندارد آن ها

فهرست مطالب

استفاده از لباس کار یکی از الزامات اولیه شغل هایی با حساسیت بالا است. تمامی افرادی که در محیط های کارگاهی و یا آزمایشگاهی کار می کنند باید نسبت به خطراتی که ممکن است در حین کار سلامتی آن ها را تهدید کند، آگاه باشند تا بتوانند در صورت بروز مشکلات پیش بینی نشده اوضاع را کنترل کنند. مجهز بودن به لباس کار مناسب در این دسته از شغل ها یکی از اصلی نیازمندی هایی است که هر فرد فارق از سمت و یا جایگاهی که دارد باید بدان آگاه باشد و از آن ها استفاده کنند.

لباس کاری که برای مشاغل مختلف طراحی و دوخته می شود با توجه به شرایط محیطی که فرد عامل در آن قرار می گیرد با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال لباس سردخانه باید از الیافی تهیه شود که بتواند از بدن فرد در برابر سرمای محیط سردخانه محافظت کند در مقابل لباس ایمنی برق که در محیط های کارگاهی استفاده می شود باید از الیافی تهیه شده باشد در صورت پرش ارتعاشات نسوزد و یا سوراخ نشود. همان طور که می دانید کمپانی های متعددی در جهان وجود دارند که به طور تخصصی انواع به طراحی و تولید انواع لباس کار مشغول هستند. برای تولید لباس کار باید از دستگاه های مخصوصی استفاده شود که بتواند برش و دوخت مورد نیاز را بر روی پارچه ایجاد کند. ما در ادامه این مقاله به انواع لباس کار و مراحل تولید آن ها به طور گسترده تری خواهیم پرداخت.

مراحل تولید لباس کار

تولید لباس کار فارق از نوع و جنس آن دارای چند مرحله اصلی می باشد که ما در این بخش هر یک از این مراحل را به اختصار خدمتتان معرفی می کنیم:

  1. انتخاب مدل لباس کار: قبل از شروع شما باید مدل لباس کار را با توجه به محیطی که قرار است از آن استفاده شود تعیین نمایید تا بتوانید لباسی تولید کنید که با توجه به شرایط محیط کارآمد باشد.
  2. انتخاب پارچه مناسب برای تولید لباس کار: پس از تعیین مدل لباس کار نوبت به انتخاب پارچه و جنس آن می رسد. برای تولید لباس کار های کارگاهی عموما از پارچه های فیلامنتی استفاده می شود. این پارچه ها دارای رنگ بندی بسیار متنوعی هستند که شما می توانید بسته به نظر مشتری و رنگ سازمانی که آن ها برای مجموعه خود در نظر گرفته اند لباس کاری متناسب با نیازشان طراحی و تولید نمایید.
  3. برش پارچه لباس کار: در این مرحله از تولید لباس کار شما باید به عنوان یک کمپانی سازنده طراحی و برش پارچه مورد نظر خود را آغاز کنید و آن را برای دوخت آماده نمایید. به طور کلی برش پارچه ها برای لباس کار به صورت صنعتی و سنتی انجام می پذیرد. در روش سنتی فرد باید برش را به صورت دستی انجام دهد اما در روش سنتی تبرش پارچه با دستگاه های مخصوصی انجام می شود که دقت آن بسیار بالا تر از روش سنتی است. در برش به روش صنعتی شما می توانید سایز بندی دقیق تری برای برش ها داشته باشید. علاوه بر آن برای برش به صورت سری و یا ایجاد طراحی های خاص و متفاوت استفاده از دستگاه های برش روش کارآمد تری است به طوری که امروزه کمتر کسی برش لباس کار به روش سنتی را انجام می دهد مگر استادکاران ماهر و قدیمی که با این روش خو گرفته باشند.
  4. چاپ طرح بر روی لباس کار: این مرحله از تولید لباس کار بنا به درخواست مشتری متفاوت است. به عبارت ساده تر ممکن است مجموعه ای بخواهد لوگوی خود را بر روی لباس هایش چاپ کند به همین دلیل این مرحله از کار با توجه به درخواستی که سفارش دهنده دارد متفاوت است. به طور کلی برای چاپ یک طرح بر روی لباس کار چند روش کلی وجود دارد که از جمله پرکاربرد ترین آن ها می توان به :چاپ سیلک لباس کار، چاپ سابلیمیشن لباس کار، چاپ وینیل، چاپ لیزی، چاپ کاتری و … . اشاره کرد. هر یک از این روش های چاپ بر روی لباس کار مراحل و تجهیزات خاص خود را دارد که شما باید می توانید با توجه به بودجه خود این تجهیزات را تهیه نمایید.
  5. دوخت و تولید لباس کار: آخرین مرحله در تولید لباس کار دوخت آن است. برای دوخت لباس کار شما می توانید از خیاطان ماهری که در این حوزه فعالیت دارند کمک بگیرید و یا با خرید ماشین های دوخت لباس صنعتی فرآیند تولید خود را تسریع ببخشید. جالب است بدانید که برای استفاده از بعضی از دستگاه های دوخت خاص شما باید از قبل دوخت قسمت هایی مانند یقه لباس، مچ لباس و دیگر قسمت ها که نیاز به لایه دارند، پرس شوند تا محصول خروجی کیفیت لازم را دارا باشد. در نهایت پس از اتمام دوخت لباس با نصب اکسسوری هایی مانند دکمه و مارت نوبت به بسته بندی لباس می رسد تا آماده تحویل به مشتری گردد.

استاندارد های تولید لباس کار

تا این بخش از مقاله با مراحل تولید لباس کار آشنا شده ایم حال نوبت به بیان استاندارد هایی رسیده است که برای تولید انواع مختلفی از لباس کار ها باید رعایت شوند. ما در این بخش از مقاله تعدادی از مهم ترین استاندارد هایی که برای تولید لباس وجود دارد را خدمتتان معرفی می نماییم:

  • استاندارد EN ISO 20471 : این استاندارد مخصوص لباس هایی که در هنگام تاریکی استفاده می شوند. کسانی که به خاطر شغل خود مجبوراند در تاریکی شب کار کنند باید لباس کارشان مطابق با مواردی که در این استاندارد ذکر شده است دوخته شده باد. به عنوان مثال این لباس کار ها باید شب تابی لازم را داشته باشند تا سایرین بتوانند آن ها را از در تاریکی ببینند.
  • استاندارد HSE: لباس کار هایی که مطابق این استاندارد تولید می شوند باید دوام و استحکام بالایی داشته باشد تا بتواند در شرایط محیطی حساس از سلامت فرد بتواند محافظت کند. این لباس ها باید با توجه به شرایط محیطی که قرا است فرد عامل از آن استفاده کند طراحی و ساخته شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
واتساپ
اینستاگرام
پشتیبانی آنلاین