ضرورت استفاده از تجهیزات حفاظت فردی

فهرست مطالب

استفاده از وسایل و تجهیزات حفاظت فردی یکی از بهترین روش هایی است که برای پیشگیری حوادث در حین کار توصیه می شود. استفاده از این تجهیزات بسته به نوع کار و خطراتی که ممکن است فرد را در طول انجام عملیات تهدید کند متفاوت است. ما در این مقاله سعی داریم شما را با انواع این تجهیزات و مکان هایی که استفاده از آن ها الزامی است آشنا کنیم.

تهیه این تجهیزات باید از سوی کارفرما صورت پذیر و در اختیار کارگران قرار بگیرد که بسته به میزان حساسیت کار استفاده از هریک از این تجهیزات لازم و ضروری است. عدم استفاده از این تجهیزات به ظاهر ساده، ممکن است صدمات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

در ادامه به بررسی هر یک از این وسایل و تاثیر آن ها در حفظ سلامت فرد در حین انجام عملیات می پردازیم:

لباس کار

لباس کار اولین و ساده ترین وسیله ایمنی است که در هر محیط کاری باید متناسب با کار و بدن کارگر از سوی کارفرما تهیه و در اختیار کارگر قرار بگیرد. نکته قابل تاملی که درخصوص لباس کار ها وجود دارد این است که لباس باید بدن فرد را به طور کامل پوشش دهد و هیچ قسمت آزادی نداشته باشد، عموم لباس کار ها دارای تعداد محدودی جیب هستند تا فرد بتواند وسایل و تجهیزات مورد نیاز خود را در آن ها قرار دهد و کمر آن ها متناسب با سایز فرد قابل تنظیم است.

موضوع حساس دیگری که در خصوص لباس کار وجود دارد این است که کارگرانی که در قسمت های گردان ماشین ها و یا دستگاه ها مشغول به فعالیت هستند باید لباس کاری که می پوشند به طور کامل به بدنشان چسبیده باشد و قسمت های مچ دست ها با مچ بند بسته شوند. علاوه بر آن مو های افراد باید در قسمت زیرین سربند و کلاه قرار بگیرند تا آسیبی به آن ها وارد نشود.

در آخر بهتر است برای ایمنی بیشتر در حین کار استفاده از هر گونه زیورآلات در حین کار خودداری نمایید.

وسایل حفاظت از سر

کلاه ایمنی یکی از اصلی ترین و در عین حال کاربردی ترین تجهیزاتی است که برای محافظت از سر در برابر آسیب های احتمالی در حین کار استفاده می شود. همان طور که می دانید کلاه های ایمنی رنگ بندی های مختلفی دارند که بسته به محیط کار دسته بندی می شوند لذا شما باید قبل از خرید با معنا و مفهوم هریک از این رنگ بندی ها آشنا شویید تا بتوانید متناسب با حساسیت کار خود کلاه ایمنی مناسب را تهیه کنید.

وسایل حفاظت از گوش و چشم

به طور کلی گوشی های ایمنی که برای محافظت از گوش در برابر خطرات احتمالی ساخته می شوند را می توان به 2 دسته کلی به شرح زیر تقسیم بندی کرد:

  1. ایرماف (ear muff) یا روگوشی
  2. ایرپلاگ (ear plug) یا توگوشی

جالب است بدانید که ایر پلاگ ها به لحاظ قیمتی مقرون به صرفه تر از ایرماف ها هستند و وزن کمتری نسبت به آن ها دارند در نتیجه استفاده از آن ها راحت تر است. این تجهیزات بیشتر در فضا هایی که سر و صد بیش از حد مجاز است که ممکن است به پرده گوش و شنوایی فرد آسیب برساند، قابل استفاده هستند تا از افت شنوایی فرد در دراز مدت جلوگیری کنند.

تجهیزات محافظت از چشم

همان طور که می دانید چشم ها یکی از حساس ترین اجزای بدن انسان هستند. استفاده از تجهیزات محافظتی چشم مانند عینک های ایمنی و گاگل ها، برای جلوگیری از آسیب های احتمالی از اصلی ترین اقداماتی است که فرد در هنگام کار در محیط های خطرناک باید رعایت کند. طراحی این عینک ها و گاگل ها به گونه ای است که از ورود مواد خارجی همچون گرد و غبار و ذرات، گازهای خورنده، بخارات و سیالات و … به داخل چشم جلوگیری می کند.

وسایل حفاظت از سیستم تنفسی

ماسک های تنفسی یکی از مهم ترین تجهیزات ایمنی هستند که برای محافظت از سیستم تنفسی انسان ساخته شده اند. با استفاده از این ماسک ها شما می توانید از ورود مواد مضر در حین انجام عملیات به داخل ریه های خود جلوگیری کنید.

به طور کلی ماسک های ایمنی به 2 دسته کلی ماسک های رساننده هوای اتمسفری و ماسک های تصفیه کننده هوا دسته بندی می شوند که استفاده از هریک از آن ها بسته به شرایط جوی و محیطی فردی که مشغول به کار است بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
واتساپ
اینستاگرام
پشتیبانی آنلاین